was successfully added to your cart.

Bij de behandeling van depressie maken we voornamelijk gebruik van technieken om je negatieve denkpatronen weer onder controle te krijgen. Denk hierbij aan cognitieve gedragstherapie en acceptance and commitment therapy. De meeste mensen zijn er echter niet alleen bij gebaat om anders te denken. Hen helpen we daarom ook bij zogeheten “activatie” en andere niet-psychologische interventies.

Wat is activatie?

Mensen die depressief zijn, voelen zich vaak niet goed genoeg om dingen te ondernemen. Het gaat dan niet alleen over het doen van vervelende klusjes, maar juist ook het ondernemen van prettige activiteiten.
Hoewel dit heel begrijpelijk is (een depressie kan tenslotte heel naar voelen), is het niet verstandig. We zien namelijk vaak dat mensen hier nog depressiever van worden. Als je immers niets leuks meer meemaakt, is er ook niet veel om je op te verheugen en enthousiast van te worden.
Daarom kan het enorm helpen om weer leuke dingen te gaan doen. Dat klinkt als een advies dat haast te simpel is, maar uit onderzoek blijkt dat het goed werkt. We horen soms ook mensen zeggen dat ze “zich eerst beter moeten voelen en dan gaan ze weer leuke dingen doen.” In de praktijk blijkt echter dat het omgekeerde beter werkt. Hoe meer leuke dingen je doet, hoe beter je je ook zult voelen.

Sport

Running TherapyDe psychiater Bram Bakker is onder andere bekend geworden van zijn pleidooi voor “running therapy”, oftewel hardloop therapie.

Ook deze vorm van therapie klinkt sommige mensen wat gek in de oren. Wat heeft hardlopen tenslotte met je psyche te maken? Uit onderzoek blijkt echter dat depressieve mensen erg gebaat zijn bij hardlopen.

We hebben nog niet helemaal helder waar dit door veroorzaakt wordt. Het lijkt er aan de ene kant op dat je lichaam endorfinen aanmaakt tijdens het lopen, die een groot effect op je gevoelstoestand hebben. Aan de andere kant heeft ook een leereffect. Je ziet dat je hardlopen steeds beter wordt als je er aandacht aan besteedt. En die kennis is goed te vertalen naar de rest van je leven. Met inspanning en doorzettingsvermogen kom je een heel eind. Voor depressieve mensen, die de toekomst vaak wat somber inzien, is het heel prettig om hier aan herinnerd te worden.
Het is overigens niet noodzakelijk om hardlopen op te pakken. Andere sporten werken net zo goed.

Voeding

Het onderzoek naar voeding is wat minder eenduidig dan het onderzoek naar sport. De resultaten in de praktijk zijn echter zo goed, dat we toch vaak een verandering van dieet aanraden.

Het gaat dan niet over een totale overgang naar een dieet van superfoods en rauwe groenten, maar over veel meer simpele stappen. Denk dan bijvoorbeeld aan het vermijden van snelle suikers, het beperken van je calorieën (iets minder eten dus) en het nemen van bepaalde vitaminepreparaten.

Je voedingspatroon veranderen is vaak best nog ingewikkeld. Je grijpt namelijk gemakkelijk terug op je oude gewoonten. Als je dit echter voor elkaar krijgt, zijn de resultaten vaak ingrijpend en op korte termijn haalbaar.

 

Robert Haringsma

About Robert Haringsma

Robert Haringsma is psycholoog en onderzoeker. Hij schrijft over onderwerpen als stress, zelfvertrouwen, depressie en angst.

Leave a Reply