was successfully added to your cart.
Wat te doen bij depressie?

In dit artikel bespreken we kort hoe depressies behandeld worden bij De Psycholoog. We werken volgens de landelijke stuurgroep multidisciplinaire richtlijnontwikkeling. Dat is een wat lange naam, die echter wel goed zegt waar het over gaat. Het is een groep professionals met verschillende beroepen (professoren, psychologen, psychiaters, farmaceuten) en met elkaar bespreken hoe stoornissen het best behandeld kunnen worden.

Op dit moment wordt cognitieve therapie aangeraden voor de behandeling van mensen met een depressie. In dit artikel vertellen we hoe een dergelijke behandeling in zijn werk gaat en waarom we dat zo doen.

Wat is een depressie

Om iets van de behandeling van een depressie te weten, moet je eigenlijk eerst helder hebben hoe een depressie nu precies ontstaat.

Volgens de huidige stand van zaken binnen de psychologie gaan we er vanuit dat een depressie een combinatie is van negatieve gedachten en negatief gedrag dat een neerwaartse spiraal vormt.

Stel bijvoorbeeld dat iemand een naaste verliest. Hierdoor kan hij de gedachte ontwikkelen: “het leven is zinloos”. En als je het leven zinloos vindt, zul je vaak niet zoveel actie ondernemen. Daardoor raak je nog meer overtuigd van de stelling dat het leven zinloos is. Wat er vervolgens weer voor zorgt dat je nog minder gaat ondernemen. Op die manier wordt je negatieve gevoel sterker en sterker.

In de behandeling proberen we uit de neerwaartse spiraal te komen en juist een opwaartse spiraal te vinden.

Cognitieve gedragstherapie

De cognitieve therapie pakt eigenlijk beide onderdelen uit de bovenstaande uitleg aan. Ze richt zich zowel op gedachten als op het gedrag.

Kort samengevat gaat de cognitieve gedragstherapie er vanuit dat we elke situatie op een bepaalde manier interpreteren. Stel dat er twee mensen bij elkaar in bed liggen op de eerste verdieping. Ze horen op de benedenverdieping een geluid. De eerste persoon denkt wellicht dat het geluid veroorzaakt wordt door de kat. Terwijl de tweede persoon denkt dat er een inbreker op de eerste verdieping aanwezig is!

In dit simpele voorbeeld maken twee mensen exact hetzelfde mee, maar ze geven er een ander label aan. Dat label bepaalt hoe ze zich gedragen. De persoon die denkt dat het een kat is, draait zich nog eens om, terwijl degene die denkt dat het een inbreker is enorm angstig wordt en probeert te vluchten.

Overtuigingen en gedrag veranderen

Soms is het mogelijk om overtuigingen rechtstreeks te veranderen. Dat kan als mensen zelf inzien dat hun negatieve overtuigingen niet helemaal recht doen aan de werkelijkheid.

Veel mensen hebben bijvoorbeeld de overtuiging dat het heel slecht is om iets fout te doen. We kunnen er dan op wijzen dat fouten maken noodzakelijk is als je iets wilt leren en we kunnen wijzen op een hele rij van quotes van beroemde mensen die allemaal lovend spreken over het maken van fouten.

Soms is het veranderen van een overtuiging echter enorm lastig. Sommige mensen zitten namelijk helemaal “vast” in hun overtuigingen. Voor hen werkt het vaak beter om aan hun gedrag te werken. Als ze zich gedragen alsof ze de nieuwe overtuigingen wel geloven, zien ze vaak vanzelf dat hun overtuigingen helemaal niet waar zijn.

Als iemand bijvoorbeeld denkt dat hij een waardeloos persoon is, kan het helpen om vrijwilligerswerk te gaan doen. Je ziet dan direct dat je bijdrage gewaardeerd wordt en dat je werk een positief effect op anderen heeft. Bovendien krijg je de waardering van de mensen die je helpt. Dat zorgt er bijna gegarandeerd voor dat je weer in je eigen waarde gaat geloven.

Behandeling van depressie bij De PSycholooog

Als je met een depressie worstelt, kun je bij onze psychologen terecht voor een behandeling. Wij maken gebruik van cognitieve gedragstherapie en vullen deze aan met interventies uit de positieve psychologie.

Meer weten? Kijk dan op deze pagina om meer te leren over onze dienstverlening.

 

 

Robert Haringsma

About Robert Haringsma

Robert Haringsma is psycholoog en onderzoeker. Hij schrijft over onderwerpen als stress, zelfvertrouwen, depressie en angst.

Leave a Reply