was successfully added to your cart.
depressieve gedragingen

Het is niet helemaal helder waar een depressie nu precies door veroorzaakt wordt. Er bestaan verschillende theorieën en het lijkt alsof die theorieën allemaal een kern van waarheid hebben. Waarschijnlijk is het zo dat er meerdere vormen van depressie bestaan, die allemaal een eigen oorzaak hebben.

Een van de theorieën stelt dat depressie veroorzaakt wordt door gedrag. Er is dan sprake van een vervelende situatie of een vervelend gevoel, maar de manier waarop we daar mee omgaan maakt er een “full blown” depressie van. In deze post beschrijven we vijf gedragingen die er voor kunnen zorgen dat je depressief raakt. Met daarbij ook manieren om dit gedrag te voorkomen.

1. Sociale Isolatie

Wanneer mensen zich terugtrekken uit het dagelijks leven, is dat een duidelijk teken dat ze depressief aan het raken zijn. Zeker voor mensen die al eens depressief geweest zijn. Het komt dan ook regelmatig voor dat mensen in de omgeving van een depressief persoon, eerder doorhebben dat er weer een depressie zit aan te komen dan de persoon zelf.

Depressieve mensen willen zich terugtrekken omdat ze het onprettig vinden om over hun problemen te praten. Ze willen andere mensen niet storen met hun sores en het kost hen tegelijkertijd teveel moeite om “mooi weer” te spelen.

Oplossing: maak een lijst van mensen die je het meest nabij zijn. Familie en vrienden zijn vaak de meest aangewezen persoon. Maak een afspraak met hen en bespreek kort waar je mee zit. Hun steun en het contact op zich zal je goed doen.

2. Zelfmedicatie

Als je een slecht gevoel hebt, is het uitnodigend om dat gevoel wat beter te maken met behulp van drugs, alcohol, eten of anderen “controlemechanismen”. Het probleem is dat deze “oplossingen” op lange termijn vaak het tegenovergestelde effect hebben. Na een avond stevig doorzakken komt de kater en na eten komt misselijkheid en zorgen over je figuur.

Oplossing: probeer dichter bij je gevoel te blijven. Druk het niet weg, maar laat het er even zijn. Meditatie kan hier bij helpen. Je problemen delen met anderen kan ook helpen.

3. Piekeren

Nadenken over je problemen is natuurlijk een goede zaak, maar piekeren is dat niet. Het verschil tussen nadenken en piekeren is dat je met nadenken ook echt ergens komt. Dat terwijl piekeren er alleen maar voor zorgt dat je in rondjes blijft draaien rondom het probleem. Piekeraars hebben bovendien de neiging om zichzelf in de put te piekeren. Wat begint als: “wat vervelend dat het project op mijn werk verkeerd is gelopen” eindigt als “niemand zal ooit van een faler zoals ik kunnen houden”.

Oplossing: maak tijd vrij om een oplossing voor je probleem te bedenken. Doe dit met behulp van pen en papier. Concentreer je daarna vooral op de acties die het probleem gaan verhelpen.

4. Niet meer sporten

Er wordt wel gezegd dat een depressie een evolutionaire reden hebt. Als je in een vervelende situatie zit, kun je je het beste stilhouden, dan gebruik je in ieder geval niet al teveel energie.

Dat stilhouden kan het gevoel echter erger maken dan het al is. Dit terwijl er veel stemmen opgaan voor het effect van sport op je gemoed. Je hoeft geen topsporter te zijn om in beweging te komen. Af en toe een flink stuk wandelen kan je al helpen om je beter te voelen.

Oplossing: we weten dat het niet goed voelt, maar probeer toch om in beweging te komen. En als je toch bezig bent, een teamsport kan je helpen om ook weer met mensen in contact te komen.

 

Robert Haringsma

About Robert Haringsma

Robert Haringsma is psycholoog en onderzoeker. Hij schrijft over onderwerpen als stress, zelfvertrouwen, depressie en angst.

Leave a Reply