was successfully added to your cart.
depressieve gedragingen

Hardlopen helpt om een depressie te genezen. Die stellingen hebben we de afgelopen jaren al vaak horen voorbij komen in de psychologie. Afgelopen maand promoveerde Nikolaos Stavrakakis aan de RuG op het effect van fysieke inspanning (voornamelijk hardlopen) op het ontstaan en het genezen van depressieve klachten. En uit dat onderzoek blijkt dat het helemaal nog niet zo duidelijk is wat het effect van hardlopen op depressie is. Kun je een depressie voorkomen met hardlopen?

Het bestaande onderzoek

Allereerst wijst Stavrakakis er in zijn onderzoek op dat het bestaande onderzoek naar het effect van hardlopen op depressie helemaal niet zulke duidelijke resultaten geven. Uit verschillende meta-analyses (studies waarin verschillende andere studies op een hoop geveegd worden zodat er een grote studie ontstaat op basis waarvan betere uitspraken gedaan kunnen worden) blijkt dat de effecten van hardlopen op depressie klein zijn en vaak gewoon niet aanwezig.

Stavrakakis wijst er bovendien op dat er vooral veel interventie-studies gedaan worden. Dat komt er op neer dat je een aantal mensen wel laat hardlopen en een aantal mensen niet, om achteraf te kijken wie er het best aan toe is. Met dit soort studies ga je er vanuit dat mensen die gaan hardlopen minder depressief worden. Maar het zou net zo goed kunnen zijn dat mensen die minder depressief worden ook weer meer gaan sport. Aangezien dit verband echter niet onderzocht wordt, kun je het ook niet terugvinden.

Het nieuwe onderzoek

Stravrakakis heeft daarom een longitudinale studie gedaan. Hij volgde 2.200 jongeren van hun elfde tot hun zestiende en ging achteraf pas kijken welke verbanden er gevonden werden. Met een dergelijke aanpak bleek inderdaad dat weinig beweging zowel oorzaak als gevolg kan zijn van depressieve gevoelens.

Daarnaast onderzocht hij in hoeverre jongeren die aan topsport deden last kregen van depressie. Het bleek dat zij ongeveer even gevoelig waren voor depressie als jongeren die helemaal niet sporten. Hardlopen helpt dus niet goed als bescherming tegen depressies.

Heeft het dus geen zin om te sporten als je depressief bent?

Een van de bekendste voorvechters van looptherapie, de psychiater Bram Bakker, gaf in de Volkskrant aan: “Ik eet mijn hoed op als blijkt dat wel of geen beweging niet van invloed is op depressieve symptomen.” Hij is met andere woorden nog steeds overtuigd van het feit dat hardlopen helpt om je depressieve symptomen tegen te gaan.

Wij weten het wat minder zeker. Laten we voorop stellen dat we therapie belangrijk achten dat sport. Je overtuigingen onder de loep nemen en je omstandigheden verbeteren werkt bewezen goed en is dus te te verkiezen boven hardlooptherapie.

Een onderdeel van de standaardzorg voor mensen met een depressie is echter “activatie”. Dat betekent dat we cliënten aanraden om meer leuke dingen te gaan doen. Als je hardlopen leuk vindt, is dat een uitstekende activiteit om te gaan doen. In het onderzoek werd ook besproken dat mensen direct na het hardlopen de grootste verandering in hun welbevinden ervoeren.

Als je echter een hekel hebt aan hardlopen, is een lange wandeling, een sauna pakken of afspreken met vrienden en familie misschien wel net zo goed. We laten het graag van jou afhangen waar je voor kiest.

Robert Haringsma

About Robert Haringsma

Robert Haringsma is psycholoog en onderzoeker. Hij schrijft over onderwerpen als stress, zelfvertrouwen, depressie en angst.

Leave a Reply