was successfully added to your cart.

Enorm lang wakker liggen, hoewel je weet dat je morgen een belangrijke dag hebt en fit moet zijn. Of juist als een blok in slaap vallen om vervolgens midden in de nacht weer wakker te worden. Of zelfs hele nachten geen oog dicht doen en overdag constant slaperig zijn.

Bovenstaande symptomen horen allemaal bij slaapproblemen. Het ingewikkelde is dat slaapproblemen vaak samenhangen met andere psychologische klachten. Een goede diagnose is dan ook van groot belang.

 Slaapproblemen of andere problemen?

Het is lastig om vast te stellen of iemand een slaapstoornis heeft. Er zijn vier verschillende scenario’s waar je rekening mee moet houden:

• Veel mensen met angst-, stress- of depressieve klachten hebben ook last van slaapproblemen. De slaapproblemen komen dan voort uit de andere klachten.

• Veel mensen hebben ook “gewoon” slaapproblemen, zonder bijkomende klachten.

• Veel mensen met deze “gewone” slaapproblemen, krijgen daardoor last van andere psychologische problemen. Bijvoorbeeld van stress of van een depressie. De psychologische klachten worden dan dus juist veroorzaakt door de slaapproblemen.

• En tot slot zijn er nog lichamelijke klachten (zwangerschap, overgang, buikkrampen, oorsuizen) die zorgen voor slapeloosheid. Die lichamelijke klachten kunnen overigens ook veroorzaakt worden door medicijnen gebruik en/of drugsgebruik.

Er zijn dus nogal wat oorzaken van slapeloosheid en de diagnose bepaald hoe de behandeling er uit ziet. Als de psychologische klachten er bijvoorbeeld eerst waren, is het vaak handig om die eerst aan te pakken. Als de slaapproblemen er echter als eerste waren, beginnen we daar liever mee.

Aangezien we naast slaapproblemen ook alle andere klachten behandelen, kun je bij ons terecht voor een goede diagnose van je problematiek.

 Oorzaken van slaapproblemen

Er zijn verschillende oorzaken van slaapproblemen:

Voorbestemde oorzaken. Hiermee doelen we op je genetische aanleg, je woonomgeving en je persoonlijkheid.

Uitlokkende oorzaken. Omstandigheden die er voor zorgen dat je last krijgt van slapeloosheid. Denk aan stressvolle gebeurtenissen of medische complicaties.

Onderhoudende factoren. Dit zijn gedragingen en overtuigingen die mensen ontwikkelen in reactie op een slaapstoornis. Als je eenmaal slecht slaapt, ga je soms stappen nemen om beter te gaan slapen, die echter het tegenovergestelde effect kunnen hebben. Bijvoorbeeld alcohol nemen voor het slapen gaan.

Als je chronische slaapklachten ontwikkelt, is er vaak sprake van een vicieuze cirkel waarin al deze oorzaken samenwerken.

Een belangrijk onderdeel van de behandeling van slaapklachten is een degelijk onderzoek om te ontdekken waar de slaapklachten door veroorzaakt worden. Dat kan in de meeste gevallen doormiddel van een gesprek en eventueel door het invullen van vragenlijsten. Daarnaast laten we vaak een slaapdagboek invullen om exact helder te krijgen hoe het er voor staat met de slaap.

In sommige gevallen verwijzen we door naar een slaaplaboratorium. Dit doen we om helder te krijgen of er sprake is van lichamelijke klachten zoals slaapapneu. In de meeste gevallen is dit echter niet noodzakelijk.

Behandeling van slaapproblemen

In de behandeling maken we gebruik van cognitieve gedragstherapie en Acceptance and Commitment Therapy. Uit onderzoek blijkt dat deze twee aanpakken het beste werken bij de behandeling van slaapproblematiek.

In de praktijk betekent dit dat we ons op een aantal onderwerpen richten. Namelijk:

Verandering van het gedrag. Beginnen met sporten bijvoorbeeld. Of minder cafeïne drinken in de avond. En een half uurtje tot rust komen voor het slapen gaan.

Actief ontspannen: als je beter wilt slapen, ben je uiteraard gebaat bij een ontspannen lichaam. We hebben verschillende oefeningen om hier aan te werken.

Verandering van gedachten: dit is een belangrijk onderdeel van het programma. We richten ons hierbij op het omgaan met piekergedrag en op je overtuigingen rondom slaap.

Vergroten van de “slaaphygiëne”. Dit heeft, zoals het woord wellicht doet vermoeden, niets te maken met hoe schoon je beddegoed is. Het gaat hier over je slaapgedrag dat bevorderlijk kan zijn voor je slapen of juist niet.

Leren loslaten. Soms kunnen mensen doorslaan in het toepassen van de therapie. Het willen controleren van de slaap, gaat de slaap dan juist in de weg staan. Met behulp van technieken uit de meditatie laten we je ontdekken dat je slaap eigenlijk helemaal niet hoeft te controleren.

We hebben specifieke behandelmethoden voor mensen die last hebben van nachtmerries.

Wanneer je dat prettig vindt, kunnen we je boeken over slaap aanraden die je kunnen helpen in het behandeltraject.

Zelf beter slapen?

De Psycholoog diagnosticeert en behandelt slaapklachten. Dit betekent dat we (grotendeels) kunnen vaststellen waar je slaapklachten door veroorzaakt worden. Als de klachten niet primair lichamelijk zijn, kunnen we je ook helpen met het verlichten van je slaapklachten.

Als jij last hebt van slaapproblemen hebt, is het zonde om hier mee te blijven lopen. Een korte, geconcentreerde therapie kan er namelijk voor zorgen dat je weer veel positiever in het leven staat.

Als je last van slaapproblemen hebt, helpen we je daar graag mee. In tegenstelling tot de meeste psychologen hebben we geen wachtlijst. Als je je vandaag aanmeldt, kun je binnen vijf werkdagen aan de slag.

Neem gerust contact met ons op via het formulier hiernaast of bel ons op 0853037848.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.