Training Natuurlijk Slapen

Ontdek je natuurlijke vermogen om elke nacht direct in slaap te vallen

Wetenschappelijk onderbouwd Zonder medicatie Persoonlijke ondersteuning

Slecht slapen is verschrikkelijk…

Nachtenlang liggen woelen in bed of simpelweg klaarwakker naar je plafond liggen staren.

Daarbij dan nog die malende gedachten: “Als ik nu niet in slaap val, presteer ik morgen op mijn werk niks!” of “Het is toch niet normaal dat ik zo vaak wakker lig? Straks word ik nog gek!

Als je er wat aan probeert te doen, werkt het maar even. Slaapmedicatie heeft voorheen wel geholpen, maar nu nauwelijks meer. Bovendien mag je het eigenlijk niet al te vaak gebruikenen. Ontspannen, mediteren, kruidenthee en een nieuw dekbed. Niets lijkt te werken.

Sterker nog, het lijkt wel alsof de problemen alleen maar erger worden. Hoe meer je probeert, hoe minder goed je kunt slapen.

Hoe doorbreek je dit patroon?

In de training natuurlijk slapen, leer ik je om te vertrouwen op je natuurlijke vermogen om te slapen. Deze methode, die gebaseerd is op de laatste wetenschappelijke inzichten, helpt je stap voor stap naar een betere slaap.

Even voorstellen…

Ik ben Robert Haringsma, psycholoog met een specialisatie in slaaptherapie. Ik ben begonnen met die specialisatie omdat ik door de jaren heen steeds meer mensen in behandeling kreeg die last hadden van slaapklachten.

Binnen de psychologie is hier een duidelijke aanpak voor beschikbaar, maar deze bleek grotendeels onbekend. Cliënten die voor slaapproblematiek kwamen, waren vaak ten einde raad en hadden alles al geprobeerd. Behalve de behandeling die eigenlijk de “standaardaanpak” zou moeten zijn.

Deze behandelingen is kortdurend en duidelijk effectief. Veel mensen kunnen binnen een week beter slapen en begrijpen bovendien hun klachten beter. De kans dat ze nog eens slaapklachten ontwikkelen is dan ook meteen een stuk kleiner.

Ik weet hoe vervelend slaapklachten zijn. Daar hoor ik letterlijk elke (werk)dag over. Ik heb deze training dan ook ontwikkeld omdat ik de juiste aanpak voor iedereen beschikbaar wil maken.

De oorzaak van je slaapproblemen

Als je behandeling zoekt voor je slaapproblemen, is het belangrijk om te begrijpen waar ze vandaan komen.

Allereerst wil ik je op het hart drukken: er is niks mis met je vermogen om in slaap te komen!

In de training ga je een uitgebreide screening door om te kijken of je slaapproblemen niet lichamelijk van aard zijn. In 99% van de gevallen is er echter niets met je vermogen om te slapen aan de hand. Er speelt dus iets anders.

Je gebrek aan slaap wordt veroorzaakt door je angst om niet te kunnen slapen.

Dat gaat zo. Meestal starten slaapproblemen met een periode waarin je minder  goed slaapt. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Stress, jonge kinderen, medische problemen, enzovoort. Die slapeloosheid is op zich niet zo erg, dat kan de beste gebeuren.

Mensen die slaapproblemen ontwikkelen, gaan echter piekeren over hun slaapgebrek. Ze willen heel graag acht uur per nacht slapen en zijn enorm bang dat ze dat niet halen. Kunnen ze dan nog wel functioneren? Is het slaapgebrek niet schadelijk voor hun gezondheid?

Dat piekeren zorgt ook voor spanning in je lichaam. Je ligt klaarwakker, soms met een tintelend, opgejaagd gevoel. Dat is niet ideaal als je wil inslapen.

Vaak neem je daarom maatregelen die je onbewust alleen maar verder in de put helpen. Zo blijkt dat mensen met slaapproblemen minder gaan sporten, omdat ze daar te moe voor zijn1. Niet sporten zorgt er echter voor dat ze aan het eind van de dag nog minder moe zijn. En dus nog minder goed in slaap kunnen komen.

Dit alles tezamen is een negatieve viceuze cirkel waar je slaapproblemen steeds erger van worden.

negatieve slaapcirkel

In deze training pakken we alle onderdelen van deze cirkel aan. Hieronder kun je lezen hoe de training er exact uitziet.

Opzet van de Training

Week 1: Voorbereiding

In deze week scheppen we de voorwaarden voor een goede slaap. Je gaat leren hoe je de slaapschuld inzet en welke omstandigheden slaap bevorderen.

Week 2: Piekeren voorbij

Piekeren is zonder meer de belangrijkste factor in slaapproblemen. Daarom pakken we dat direct in de tweede week aan. Hier leer je hoe je zelf weer controle kunt krijgen over je gedachten.

Week 3: Ontspannen

In deze week behandelen we een meditatieve ontspanningsmethode die je helpt om je piekeren en je lichamelijke spanning naar beneden te krijgen. Deze helpt je direct om beter te slapen.

Week 4: Doorzetten

Nu je weet wat er moet gebeuren, is het een kwestie van volhouden. Hier leer je hoe je omgaat met teleurstellingen en slechte dagen. Daarnaast behandelen we veelvoorkomende obstakels.

Week 5: Afbouwen

Als je eenmaal goed slaapt, kun je veel van wat je geleerd hebt weer achterwege laten. Hier leer je weer slapen als iemand die nooit slaapproblemen gehad heeft. Zonder er ooit weer over na te denken.

Werkt deze training?

Waarom zou deze training nu wel voor je werken, terwijl alle andere dingen die je hebt geprobeerd absoluut niets hebben uitgehaald?

De meeste andere methoden om beter te slapen, zijn er vooral op gericht om nu direct beter in slaap te komen. Je zet ze bij wijze van spreken in op het moment dat je al in bed naar het plafond ligt te staren.

Deze training gaat er van uit dat jij juist van je slaap af moet blijven. Je moet er proberen om er géén controle op uit te oefenen. Als je de juiste omstandigheden schept, komt de slaap vanzelf. Dat noem ik: “Natuurlijk Slapen“.

Misschien kun je jezelf nog herinneren hoe het was toen je geen slaapproblemen had. Waarschijnlijk dacht je toen nooit over je slaap na. Het was er gewoon. Precies die houding ga je met deze training weer terugvinden.

Onderzoek

Verder blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat deze aanpak werkt. Nu wordt de term “wetenschappelijk onderbouwd” tegenwoordig erg gemakkelijk gebruikt. In dit geval is er echter echt heel veel bewijs.

Binnen de wetenschap tellen meta-analyses als een van de sterkste bewijzen om aan te tonen of een behandeling helpt. Dit zijn onderzoeken waarin alle anderen onderzoeken op een hoop worden geveegd. Over CBTI (Cognitive Based Therapy for Insomnia, de methode die ik in de training volg), bestaan verschillende meta-analyses. 2´3´4 De resultaten uit die onderzoeken zijn helder. Zoals wetenschappers van de Vrij Universiteit in Amsterdam kort samenvatten in hun artikel: “We concluderen dat CBTI effectief is voor de behandeling van slapeloosheid.”

Er is zoveel onderzoek gedaan naar CBTI, dat er zelfs een meta-analyse bestaat over het volgen van de CBTI training via internet5. Daaruit blijkt dat de effecten van een digitale training vergelijkbaar zijn met die van een “face to face” treatment.

Garantie

Nu kan ik me heel goed voorstellen dat je toch nog een beetje huiverig bent om de training te proberen. Daarom heb ik besloten om een garantie te geven voor de training. Ik vind het zelf namelijk ook niet leuk als mensen iets van me kopen waar ze uiteindelijk niet tevreden mee zijn.

Deze garantie houdt in dat je het aankoopbedrag van de training terug krijgt, wanneer je er niet tevreden over bent. Een soort van niet goed, geld terug garantie. Je hoeft me alleen maar een email te sturen, ik zal je verder geen vragen stellen.

Wat mijn cliënten zeggen

Ik slikte meerdere malen per week tamazepam en gebruikte ook nog een antidepressiva voor mijn slaap. Het hielp alleen steeds minder. Met behulp van de Natuurlijk Slapen aanpak ben ik steeds meer in gaan zien dat ik zelf de oorzaak van mijn slaapproblemen ben. Mijn medicatie heb ik langzaam afgebouwd en ik slaap nu weer een stuk beter. Er zit nog steeds wel eens een slechte nacht tussen, maar dat kan ik nu een stuk beter relativeren.

Wouter (36) Consultant

Ik belde Robert in een vroeg stadium van mijn slaapproblemen. Ik had eerder last gehad van slaapklachten en wilde het nu eens goed aanpakken. Dat heeft hij me gelukkig uit het hoofd gepraat. Door juist wat meer afstand te nemen van mijn slaap, heb ik ontdekt dat het zichzelf wel regelt. Het gaat een stuk beter als ik er geen invloed op uit probeer te oefenen.

Marie (50) Moeder

Mijn slaapproblemen waren zo uit de hand gelopen dat ik eigenlijk niet meer naar bed durfde. Het wakker liggen in bed vond ik zo vervelend dat ik liever iets anders ging doen. Dat zorgde er natuurlijk wel voor dat ik bijna nooit sliep. Met deze aanpak heb ik geleerd om mijn “slaapangst” meer onder controle te krijgen en het is al een tijdje geleden dat ik uberhaupt over slaap nagedacht heb.

Fatima (40) Onderzoeker

Wat krijg je in deze training?

De beste behandelmethode voor slaapklachten

Direct toegang tot de gehele training, wekelijkse mails om je bij de les te houden

Persoonlijke begeleiding van mij via de email

Zes trainingsweken met vragenlijsten, video’s, oefeningen en uitleg

Van totale waarde: € 397
Nu slechts: € 97
(Met een onbeperkte garantie, je hoeft alleen maar een email te sturen)

Veelgestelde vragen:

Vraag: Is deze training een vervanging van psychologische gesprekken?

Antwoord: in veel gevallen kun je met deze training geheel zelfstandig toewerken naar een betere slaap. Dat blijkt uit onderzoek en ik hoor het ook terug van mensen die deze training gevolgd hebben.

Als je toch tegen valkuilen aanloopt, kun je alsnog onder begeleiding met een psycholoog met deze aanpak aan de slag. Wij hebben psychologen door heel Nederland.

Vraag: hoelang duurt het voordat ik weer goed kan slapen?

Dat is een moeilijke vraag om te beantwoorden. Voor iedereen is dit natuurlijk anders. Ik kan wel zeggen dat veel van de deelnemers aan deze training al binnen een week beter slapen. Tijdens alle zes weken blijft er echter vooruitgang in zitten.

Het streven is Natuurlijke Slaap. Een slaappatroon waarbij je niet meer over je slaap nadenkt en er ook mee kunt leven als het eens een nachtje minder goed gaat.

Vraag: hoe ziet de training er uit?

Elke week krijg je via het ledenportaal toegang tot een nieuwe onderdeel van de training. Dit is een pagina die bestaat uit video’s, vragenlijsten, oefeningen en tekst.

Alles is er op gericht om jouw slaap beter te maken. Je leest dus niet alleen de cursus, maar gaat ook met opdrachten aan de slag zodat je het geleerde ook echt in de praktijk kunt brengen.

Vraag: Hoe weet ik of deze cursus voor mij werkt?

Uit onderzoek blijkt dat de aanpak die ik in deze cursus volg, in bijna tachtig procent van de gevallen een positief effect heeft.

Omdat ik nog een hoop extra onderdelen heb toegevoegd, vermoed ik dat deze training effectiever is voor een nog groter percentage mensen. Dat blijkt ook uit de berichten die ik krijg.

Mocht het toch zo zijn dat deze training jou niet helpt, dan krijg je gewoon je geld terug. Zo weet je zeker dat je niet in iets investeert waar je uiteindelijk geen profijt van hebt.

Bronnen:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4341978/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28392168
  3. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26054060
  4. ebmh.bmj.com/content/19/1/e2
  5. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26615572