Training Natuurlijk Slapen

Ontdek je natuurlijke vermogen om elke nacht direct in slaap te vallen

Wetenschappelijk onderbouwd Zonder medicatie Persoonlijke ondersteuning

Slecht slapen is verschrikkelijk…

Nachtenlang liggen woelen in bed of simpelweg klaarwakker naar je plafond liggen staren.

Daarbij dan nog die malende gedachten: “Als ik nu niet in slaap val, presteer ik morgen op mijn werk niks!” of “Het is toch niet normaal dat ik zo vaak wakker lig? Straks word ik nog gek!

Als je er wat aan probeert te doen, werkt het maar even. Slaapmedicatie helpt vaak wel even, maar het duurt niet lang of ook dat werkt niet meer. Ontspannen, mediteren, kruidenthee drinken of een nieuw dekbed. Niets lijkt te werken.

Sterker nog, het lijkt wel alsof de problemen alleen maar erger worden. Hoe meer je probeert, hoe minder goed je kunt slapen.

Hoe doorbreek je dit patroon?

In de training natuurlijk slapen, leer ik je om te vertrouwen op je natuurlijke vermogen om te slapen. Deze methode, die gebaseerd is op de laatste wetenschappelijke inzichten, helpt je stap voor stap naar een betere slaap.

Even voorstellen…

Ik ben Robert Haringsma, psycholoog met een specialisatie in slaaptherapie.

Binnen de psychologie is er een standaardaanpak beschikbaar om slaapproblemen aan te pakken, maar deze is helaas bij veel mensen onbekend. Zelfs huisartsen en psychologen weten er vaak niet van. Cliënten die bij mij kwamen voor slaapproblematiek, waren vaak ten einde raad en hadden alles al geprobeerd (en een hoop geld verspild). Behalve de behandeling die eigenlijk de “standaardaanpak” zou moeten zijn.

Deze staandaardaanpak is kortdurend en duidelijk effectief. Veel mensen kunnen binnen een week beter slapen en begrijpen bovendien hun klachten beter. De kans dat ze nog eens slaapklachten ontwikkelen is dan ook meteen een stuk kleiner.

De oorzaak van je slaapproblemen

Als je behandeling zoekt voor je slaapproblemen, is het belangrijk om te begrijpen waar ze vandaan komen.

Allereerst wil ik je op het hart drukken: er is niks mis met je vermogen om in slaap te komen!

In de training ga je een uitgebreide screening door om te kijken of je slaapproblemen niet lichamelijk van aard zijn. In 99% van de gevallen is er echter niets met je vermogen om te slapen aan de hand. Er speelt dus iets anders.

Je gebrek aan slaap wordt veroorzaakt door je angst om niet te kunnen slapen.

Dat gaat zo. Meestal starten slaapproblemen met een periode waarin je minder  goed slaapt. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Stress, jonge kinderen, medische problemen, enzovoort. Die slapeloosheid is op zich niet zo erg, dat kan de beste gebeuren.

Mensen die slaapproblemen ontwikkelen, gaan echter piekeren over hun slaapgebrek. Ze willen heel graag acht uur per nacht slapen en zijn enorm bang dat ze dat niet halen. Kunnen ze dan nog wel functioneren? Is het slaapgebrek niet schadelijk voor hun gezondheid?

Dat piekeren zorgt bovendien voor spanning in je lichaam. De angst zorgt ervoor dat je klaar bent om in actie te komen. Dat is natuurlijk niet ideaal als je wil inslapen.

Vaak neem je daarom maatregelen die je onbewust alleen maar verder in de put helpen. Zo blijkt dat mensen met slaapproblemen minder gaan sporten, omdat ze daar te moe voor zijn1. Niet sporten zorgt er echter voor dat ze aan het eind van de dag nog minder moe zijn. En dus nog minder goed in slaap kunnen komen.

Dit alles tezamen is een negatieve viceuze cirkel waar je slaapproblemen steeds erger van worden.

negatieve slaapcirkel

Dit verklaart ook waarom er zoveel middeltjes zijn die even lijken te helpen om beter in slaap te kunnen komen. Bachbloesem, een verzwaard dekbed, medicatie, etc. Ze helpen allemaal maar omdat ze je het vertrouwen in je slaap teruggeven.

De werkzaamheid is echter maar van korte duur. Zodra je een nachtje niet goed slaapt (wat iedereen wel eens gebeurt) keert namelijk direct de paniek terug. Dan begint het piekeren ook weer en de angst die daar mee samen gaat.

De problemen zijn nu alleen erger geworden. Je denkt nu: “mijn slaapprobleem is zo erg dat zelfs medicatie/een slaaprobot/melatonine niet meer helpt!” Daardoor wordt je piekeren en je angst nog sterker.

Deze training is het laatste hulpmiddel dat je aanschaft om beter te kunnen slapen. Het pakt de kern van de problematiek aan door in te werken op het piekeren, de angst en de onhandige maatregelen.

Hieronder lees je meer over de exacte inhoud:

Opzet van de Training

Week 1: Voorbereiding

In deze week scheppen we de voorwaarden voor een goede slaap. Zo weet je zeker dat je niets doet dat je onbedoeld uit je slaap houdt. Hier is er aandacht voor voeding, beweging en gedrag.

Week 2: Piekeren voorbij

Piekergedachten veroorzaken slaapklachten. Daarom pakken we dat piekeren direct in de tweede week aan. Hier leer je hoe je zelf weer controle kunt krijgen over je gedachten over slaap.

Week 3: Ontspannen

In deze week behandelen we een mindfulness- ontspanningsmethode die je helpt om je piekeren en je lichamelijke spanning naar beneden te krijgen. Deze helpt je direct om beter te slapen.

Week 4: Doorzetten

Nu je weet wat er moet gebeuren, is het een kwestie van volhouden. Hier leer je hoe je omgaat met teleurstellingen en slechte dagen. hiermee zorgen we ervoor dat deze training jou blijvend helpt.

Week 5: Afbouwen

Als je eenmaal goed slaapt, kun je veel van wat je geleerd hebt weer achterwege laten. Hier leer je weer slapen als iemand die nooit slaapproblemen gehad heeft. Zonder er ooit weer over na te denken.

Dat is niet alles

Op basis van de ervaring met andere deelnemers, heb ik de afgelopen jaren extra onderdelen aan de training toegevoegd om deze nog beter te maken. Hieronder vind je een beschrijving van deze toevoegingen.

Dagelijkse emailcursus

Twijfel je of je de training wel helemaal gaat volgen? Ben je bang dat je de eerste week doorleest en daarna niets meer volgt? Of ben je geen grote lezer en zie je er tegenop om een hele cursus te volgen.

Ook dan is deze training voor jou geschikt. Gedurende de hele training krijg je namelijk dagelijks korte mails, met praktische tips en motiverende teksten die je gaan helpen om de cursus ook echt af te maken.

Werkt deze training?

Waarom zou deze training nu wel voor je werken, terwijl alle andere dingen die je hebt geprobeerd absoluut niets hebben uitgehaald?

De meeste andere methoden om beter te slapen, zijn er vooral op gericht om nu direct beter in slaap te komen. Je zet ze bij wijze van spreken in op het moment dat je al in bed naar het plafond ligt te staren.

Deze training gaat er van uit dat jij juist van je slaap af moet blijven. Je moet er proberen om er géén controle op uit te oefenen. Als je de juiste omstandigheden schept, komt de slaap vanzelf. Dat noem ik: “Natuurlijk Slapen“.

Misschien kun je jezelf nog herinneren hoe het was toen je geen slaapproblemen had. Waarschijnlijk dacht je toen nooit over je slaap na. Het was er gewoon. Precies die houding ga je met deze training weer terugvinden.

Onderzoek

Ik vraag je echter niet om me op mijn woord te geloven. Ik ben niet iemand die op zijn zolderkamer zijn eigen behandeling heeft bedacht. Ik heb psychologie gestudeerd en ben cognitief gedragstherapeut. De aanpak in deze cursus is bovendien gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.  Nu wordt de term “wetenschappelijk onderbouwd” op internet erg gemakkelijk gebruikt. In dit geval is er echter echt heel veel bewijs.

De werkzaamheid van deze aanpak is onderzocht in 20 verschillende studies met ruim 1200 medewrekers.  2´3´4.  De resultaten uit die onderzoeken zijn helder. Zoals wetenschappers van de Vrij Universiteit in Amsterdam kort samenvatten in hun artikel: “We concluderen dat CBTI effectief is voor de behandeling van slapeloosheid.” Het is niet voor niets dat het Nederlands Slaaptinstituut en Slaapgeneeskunde expertisecentrum Kempenhaeghe ook met deze methode werken.

Er is zelfs onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van een digitale training zoals deze. Hieraan deden meer dan 1400 mensen mee.5  Daaruit blijkt dat de effecten van een digitale training vergelijkbaar zijn met die van een behandeling door een psycholoog.

Als je dus serieus met je slaapprobleem aan de slag wilt, is dit de juiste methode.

Garantie

Nu kan ik me heel goed voorstellen dat je toch nog een beetje huiverig bent om de training te proberen. Daarom heb ik besloten om een garantie te geven voor de training. Ik vind het zelf namelijk ook niet leuk als mensen iets van me kopen waar ze uiteindelijk niet tevreden mee zijn.

Deze garantie houdt in dat je het aankoopbedrag van de training terug krijgt, wanneer je er niet tevreden over bent. Een soort van niet goed, geld terug garantie. Je hoeft me alleen maar een email te sturen, ik zal je verder geen vragen stellen.

Wat mijn cliënten zeggen

Ik slikte meerdere malen per week tamazepam en gebruikte ook nog een antidepressiva voor mijn slaap. Het hielp alleen steeds minder. Met behulp van de Natuurlijk Slapen aanpak ben ik steeds meer in gaan zien dat ik zelf de oorzaak van mijn slaapproblemen ben. Mijn medicatie heb ik langzaam afgebouwd en ik slaap nu weer een stuk beter. Er zit nog steeds wel eens een slechte nacht tussen, maar dat kan ik nu een stuk beter relativeren.

Wouter (36) Consultant

Mijn psycholoog gaf aan dat mijn slaapproblemen veroorzaakt werden door trauma’s uit mijn jeugd. Gelukkig besloot ik om deze aanpak te volgen. Dankzij de training slaap ik al zoveel malen beter. Ik ben van 5 weken nauwelijks slapen en hele nachten wakker liggen naar avonden even wakker liggen of zelfs direct in slaap vallen gegaan. Ik kan me ‘s avonds weer op mijn bed verheugen en ga niet meer piekeren zodra mijn oor het kussen raakt.

Willemijn (50) Product Developer

Mijn slaapproblemen waren zo uit de hand gelopen dat ik eigenlijk niet meer naar bed durfde. Het wakker liggen in bed vond ik zo vervelend dat ik liever iets anders ging doen. Dat zorgde er natuurlijk wel voor dat ik bijna nooit sliep. Met deze aanpak heb ik geleerd om mijn “slaapangst” meer onder controle te krijgen en het is al een tijdje geleden dat ik uberhaupt over slaap nagedacht heb.

Fatima (40) Onderzoeker

Wat krijg je in deze training?

De beste behandelmethode voor slaapklachten

Direct toegang tot de gehele training, wekelijkse mails om je bij de les te houden. De training blijft altijd beschikbaar.

Persoonlijke begeleiding van mij via de email

Dagelijkse emails met daarin de training nog eens kort samengevat

Zes trainingsweken met vragenlijsten, video’s, oefeningen en uitleg

Nu: € 97
(Met een onbeperkte garantie, je hoeft alleen maar een email te sturen)

Veelgestelde vragen:

Vraag: Is deze training een vervanging van psychologische gesprekken?

Antwoord: in veel gevallen kun je met deze training geheel zelfstandig toewerken naar een betere slaap. Dat blijkt uit onderzoek en ik hoor het ook terug van mensen die deze training gevolgd hebben.

Als je toch tegen valkuilen aanloopt, kun je alsnog onder begeleiding met een psycholoog met deze aanpak aan de slag. Wij hebben psychologen door heel Nederland.

Vraag: hoelang duurt het voordat ik weer goed kan slapen?

Dat is een moeilijke vraag om te beantwoorden. Voor iedereen is dit natuurlijk anders. Ik kan wel zeggen dat veel van de deelnemers aan deze training al binnen een week beter slapen. Tijdens alle zes weken blijft er echter vooruitgang in zitten.

Het streven is Natuurlijke Slaap. Een slaappatroon waarbij je niet meer over je slaap nadenkt en er ook mee kunt leven als het eens een nachtje minder goed gaat.

Vraag: hoe ziet de training er uit?

Elke week krijg je via het ledenportaal toegang tot een nieuwe onderdeel van de training. Dit is een pagina die bestaat uit video’s, vragenlijsten, oefeningen en tekst.

Alles is er op gericht om jouw slaap beter te maken. Je leest dus niet alleen de cursus, maar gaat ook met opdrachten aan de slag zodat je het geleerde ook echt in de praktijk kunt brengen.

Vraag: Hoe weet ik of deze cursus voor mij werkt?

Uit onderzoek blijkt dat de aanpak die ik in deze cursus volg, in bijna tachtig procent van de gevallen een positief effect heeft.

Omdat ik nog een hoop extra onderdelen heb toegevoegd, vermoed ik dat deze training effectiever is voor een nog groter percentage mensen. Dat blijkt ook uit de berichten die ik krijg.

Mocht het toch zo zijn dat deze training jou niet helpt, dan krijg je gewoon je geld terug. Zo weet je zeker dat je niet in iets investeert waar je uiteindelijk geen profijt van hebt.

Bronnen:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4341978/
  2. van Straten, A., van der Zweerde, T., Kleiboer, A., Cuijpers, P., Morin, C. M., & Lancee, J. (2018). Cognitive and behavioral therapies in the treatment of insomnia: A meta-analysis. Sleep Medicine Reviews38, 3-16. https://doi.org/10.1016/j.smrv.2017.02.001
  3. Trauer, James & Qian, Mary & Doyle, Joseph & Rajaratnam, Shantha & Cunnington, David. (2015). Cognitive Behavioral Therapy for Chronic Insomnia: A Systematic Review and Meta-analysis. Annals of internal medicine. 163. 10.7326/M14-2841.
  4. Vitiello, Michael. (2015). Cognitive–behavioural therapy for insomnia: Effective, long-lasting and safe. Evidence-based mental health. 19. 10.1136/eb-2015-102181.
  5. Seyffert, Michael & Lagisetty, Pooja & Landgraf, Jessica & Chopra, Vineet & Pfeiffer, Paul & Conte, Marisa & Rogers, Mary. (2016). Internet-Delivered Cognitive Behavioral Therapy to Treat Insomnia: A Systematic Review and Meta-Analysis. PLOS ONE. 11. e0149139. 10.1371/journal.pone.0149139.