Je hebt een verschrikkelijk vervelende ervaring gehad. Je bent wellicht beroofd op straat, hebt met verkrachting te maken gehad, bent betrokken geweest in een ongeluk of bent plotseling verlaten door je partner. We noemen dit wel een traumatische ervaring.

Het verwerken van een traumatische ervaring heeft altijd wat tijd nodig. Het is ook niet niks wat je overkomen is. Soms kan het verwerken van een dergelijke gebeurtenis wel erg lang duren en kun je last krijgen van flashbacks en/of nachtmerries, schrikachtig zijn en je constant gespannen en alert voelen. Er kan dan sprake zijn van een posttraumatische stress stoornis. In dat geval kan psychologische begeleiding je helpen in het verwerken van je traumatische ervaring.

 

Wat is een trauma?

Een trauma ontwikkeld zich naar aanleiding van een traumatische ervaring. Niet iedereen ontwikkeld echter een trauma in reactie op een traumatische ervaring. Dit gebeurt meestal pas als je de herinnering aan de traumatische ervaring wilt vermijden. Het is begrijpelijk dat je het liefst niet meer aan de gebeurtenis wilt denken. Maar als je de herinnering aan de traumatische ervaring gaat vermijden, krijgen je hersenen niet de kans om de ervaring te verwerken.

De herinnering kan zich dan ineens aan je opdringen in de vorm van een flashback of in de vorm van een nachtmerries. Daarnaast kan het zijn dat je met veel boosheid of depressieve gevoelens blijft zitten.

Ook zien we vaak dat mensen lichamelijke klachten krijgen die veel lijken op de klachten van mensen die overspannen zijn. Het lichaam wordt dan waakzaam gehouden in afwachting van het volgende gevaar. Dit kan dan weer vermoeidheid veroorzaken met bijbehorende slaapproblemen en slechte concentratie.

De behandeling van trauma

De afgelopen jaren is er veel nieuw onderzoek gedaan naar de behandeling van trauma’s. Dat heeft er voor gezorgd dat deze tegenwoordig goed te behandelen zijn.

Er zijn twee bewezen effectieve behandelingen voor het verwerken van een traumatische gebeurtenissen. Te weten imaginaire exposure en EMDR. Bij imaginaire exposure ga je de traumatische ervaring in zijn geheel herbeleven. Tijdens EMDR zorgen we er onder andere voor dat je ogen, tijdens het oproepen van het meest nare actuele beeld van de traumatische herinnering, heen en weer bewegen. Dat zorgt er voor dat je werkgeheugen belast wordt, waardoor de traumatische herinneringen als minder bedreigend opgeslagen worden. Beide behandelingen zullen we met je bespreken, zodat je hier zelf een keuze in kan maken.

Deze behandelingen werken erg goed en de verwachting is dat je veel minder of geen last meer hebt van je klachten na de behandeling.

 

Behoefte aan begeleiding bij trauma?

Als jij last hebt van de herinneringen aan een traumatische gebeurtenis, is het zonde om hier mee te blijven lopen. Therapie kan er voor zorgen dat je deze periode beter door komt.

In tegenstelling tot de meeste psychologen hebben we geen wachtlijst. Als je je vandaag aanmeldt, kun je binnen vijf werkdagen aan de slag.

Neem gerust contact met ons op via het formulier hiernaast of bel ons op 0202600143.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.