slaaphygiëne

Therapie kan enorm helpen bij het verhelpen van slaapklachten. De mensen die hier vaart achter willen zetten, raden we aan om naast de behandeling ook een boek te lezen over slaap. Of eventueel een digitale training te volgen.

Door deze vorm van psychoeducatie, leer je op je eigen tempo meer over je klachten en de behandeling van de klachten. De psycholoog kan zich dan meer bezighouden met het toespitsen van die kennis op jouw problemen, zodat je daarin sneller stappen kan maken. Op deze pagina staan een aantal boeken beschreven die we van harte kunnen aanraden.

 Verbeter je slaap

Verbeter je slaapWe moeten hier natuurlijk beginnen met het boek van Merijn van de Laar (en ingrid Verbeek). Merijn werkt voor ons en is gepromoveerd op slaapstoornissen en de behandeling daarvan. Dit boek is geschreven voor de cliënten waar hij al jarenlang mee werkt. Daarnaast schreef hij ook een handboek voor collega-therapeuten. Je zou dus kunnen stellen dat hij weet waar hij het over heeft.

In verbeter je slaap wordt vooral gewerkt met de cognitieve gedragstherapie. Dat beteken dat de overtuigingen die je hebt over slaap onder de loep genomen worden. Daarnaast krijg je handzame oefeningen waarmee je kunt experimenteren om zo je slaap weer onder controle te krijgen.

Merijn werkt al jaren met deze methode en heeft op deze manier talloze cliënten van hun slaapproblemen afgeholpen. We zijn er dan ook van overtuigd dat dit boek een goede hulp voor je kan zijn wanneer je met slaapproblemen kampt.

Slaap als een Roos

Slaap as een roosDit boek verdient zeker niet de prijs voor meest aansprekende titel wat ons betreft. Maar het is wel een enorm goed boek en een uitstekende aanvulling voor mensen bij wie de cognitieve gedragstherapie aanpak niet goed werkt.

dr. Guy Meadows is gepromoveerd op slaaponderzoek en heeft jarenlange behandelervaring op het gebied van slaapproblemen. In Engeland is hij een soort beroemdheid en komt hij regelmatig op de televisie met zijn methode.  Ook hij is dus bepaald niet van de straat.

Zijn methode is gebaseerd op de Acceptance and Commitment Therapy. Deze therapie zorgt er vooral voor dat je het constante gepieker in je hoofd kunt stoppen. Het is een methode waar we vaak mee werken in combinatie met de Cognitieve Gedragstherapie. In combinatie met het boek van Merijn heb je met dit boek dus alle tools in handen om weer een gezond slaappatroon op te pakken.

Als je het Engels goed machtig bent, is er ook nog een slaapapp voor op je telefoon ontwikkeld. Deze kun je aanschaffen als ondersteuning van het boek.

Wat zou je verder nog willen lezen? Wat ons betreft bestrijken deze boeken op dit moment de beste methodes om te helpen voor mensen die niet kunnen slapen. We hebben dan ook niet andere boeken die we aanraden.

Training Natuurlijk slapen

Direct met je slaapproblemen aan de slag? In onze Training Natuurlijk Slapen doorloop je in zes weken een programma om weer op een Natuurlijke manier te kunnen slapen.
Meer weten? Lees hier verder over de training.

Robert Haringsma

About Robert Haringsma

Robert Haringsma is psycholoog en onderzoeker. Hij schrijft over onderwerpen als stress, zelfvertrouwen, depressie en angst.

Leave a Reply

Wil jij nu direct beter slapen?

Download ons gratis ebook

"5 Oefeningen om Snel in Slaap te komen"

Gebaseerd op het laatste onderzoek

(al 5000x  gedownload)

Wil jij nu direct beter slapen?

Download ons gratis ebook

"5 Oefeningen om Snel in Slaap te komen"

Gebaseerd op het laatste onderzoek

(al 5000x  gedownload)