slaaptherapie

Mensen de niet kunnen slapen doen er goed aan om therapie te zoeken. Als je te weinig slaap krijgt, heeft dat allerlei invloed op je presteren en welbevinden. Mensen met slaaptekort raken sneller depressief, hebben meer last van angst en presteren minder goed dan mensen die uitgeslapen zijn.

Sommige mensen die in therapie gaan, werken echter te hard aan hun herstel. Ze willen zo graag slapen, dat die wens hun uit hun slaap houdt. Voor hen is het soms aan te bevelen om over te stappen op een andere therapie: juist minder doen. Hoe dat precies werkt leg ik in dit artikel uit.

Behandeling van slaapproblemen

Wij werken bij het IvPP met het protocol dat is ontwikkeld door onze collega Merijn van de Laar. Dit protocol is gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie. Dat komt er in het kort op neer dat we proberen om je overtuigingen over slaap te veranderen en daarnaast ook je gedrag. Dit alles om een gezonde houding ten opzichte van slaap te ontwikkelen.

Een aantal dingen die we aanbevelen zijn:

  • Probeer de tijd die je in bed doorbrengt te besteden aan slaap en niet aan wakker liggen. Dat betekent dat het wel eens goed kan werken om minder tijd in bed door te brengen.
  • Neem goed waar hoe je presteert als je een nacht minder geslapen hebt. De meeste mensen zien dat ze veel capabeler zijn om met slaaptekort om te gaan dan ze zelf denken.
  • Probeer geen middagdutjes te nemen. Deze verstoren je slaapritme en zorgen er voor dat je in de nacht minder goed in slaap komt.
  • Neem geen cafeïnehoudende dranken voor het slapen gaan, doe niet aan duursport en kijk het laatste uur voordat je in bed kruipt ook geen TV.

Natuurlijk verloopt een behandeling van slaapproblemen veel gestructureerder dan bovenstaande puntsgewijze opsomming, maar je heb zo in ieder geval een beetje een idee wat er gebeurt tijdens therapie. Op basis hiervan kunnen we uitleggen waarom deze aanpak soms juist het tegenovergestelde effect heeft.

Wanneer therapie tegen je werkt

Slaap is iets wat je overkomt. Je hoeft er niet aan te werken om het te bereiken. Kinderen met slaapproblemen zien we niet zo vaak en dat heeft er mee te maken dat kinderen niet nadenken over hun slaap.

Onze cliënten met slaapproblemen hebben deze problemen ontwikkeld toen ze over hun slaap gingen nadenken. Op enig moment (stress, hormonen, relatieproblemen, geluidsoverlast) is hun slaapritme verstoord en nu komen ze niet meer zo gemakkelijk in slaap. En als je wakker ligt, ga je gemakkelijk denken: “waarom kom ik nu toch niet in slaap?”

Als je gaat werken aan je slaapgewoonten met behulp van bovenstaande therapie, kan dit het denken aan slaap in sommige gevallen juist versterken. Je probeert dan uit alle macht controle uit te oefenen op slaap en alle technieken die je probeert dragen daar aan bij. Op dat moment kan het werken aan je slaap als effect hebben dat je juist minder slaapt.

Gelukkig hebben we hier ook een oplossing voor. En die oplossing is meditatie. Meditatie is een simpele techniek die je leert om los te laten en het moment te zien voor wat het is, zonder te streven naar iets. Als je dat combineert met methoden uit de cognitieve therapie, krijgen we je bijna zeker weer aan het slapen.

Training Natuurlijk slapen

Direct met je slaapproblemen aan de slag? In onze Training Natuurlijk Slapen doorloop je in zes weken een programma om weer op een Natuurlijke manier te kunnen slapen.
Meer weten? Lees hier verder over de training.

Robert Haringsma

About Robert Haringsma

Robert Haringsma is psycholoog en onderzoeker. Hij schrijft over onderwerpen als stress, zelfvertrouwen, depressie en angst.

Leave a Reply

Wil jij nu direct beter slapen?

Download ons gratis ebook

"5 Oefeningen om Snel in Slaap te komen"

Gebaseerd op het laatste onderzoek

(al 5000x  gedownload)

Wil jij nu direct beter slapen?

Download ons gratis ebook

"5 Oefeningen om Snel in Slaap te komen"

Gebaseerd op het laatste onderzoek

(al 5000x  gedownload)