slaapwandelen

Slaapwandelen: je loopt uit bed en begint rondjes te lopen. Gek genoeg loop je niet eens tegen een deur aan. Het is niet alleen iets dat Donald Duck of een stripfiguur doet. Mensen slaapwandelen ook. Met name kinderen doen het, zo’n 6 tot 7 procent. Volwassenen doen dat een stuk minder.

Hoe weet je of iemand slaapwandelt?

Als je iemand diep in de nacht de vuilnis buiten ziet zetten, kan dat zijn omdat deze persoon over het klusje aan het piekeren was. Toch is het goed mogelijk dat hij of zij slaapwandelt. Hoe weet je dan of het echt om slaapwandelen gaat? Een checklist:

  • Het slaapwandelen duurt vaak niet langer dan een uur.
  • De ogen zijn meestal niet dicht en vertonen een wazige blik
  • Het mompelen of praten gaat over iets wat ze overdag niet zomaar zeggen
  • Het niet weten wat er allemaal om hen heen speelt
  • Automatische of dagelijkse handelingen verrichten

Wat gebeurt er als je slaapwandelt?

Slaapwandelen gebeurt tijdens je diepe slaap. Dat is meestal ergens in het begin van je slaapperiode. De diepe slaap doet zich dan voor in korte momenten in de periode dat je aan het slapen bent.

Het bijzondere aan slaapwandelen is dat hoewel je dagelijkse motorische handelingen verricht, toch niet wakker bent. Je ogen kunnen open zijn, maar je bewustzijnstoestand is dat je niet aanwezig bent.

Er zijn verschillende voorbeelden van wat bekendere slaapwandelaars. Zo is er een studente geweest die na verloop van tijd merkte dat ze flink was aangekomen. Toch at ze overdag helemaal niet veel of ongezond. En aan beweging lag het ook niet. Uiteindelijk kwam ze erachter dat ze regelmatig ‘s nachts de koelkast opende om allerlei snacks naar binnen te werken.

Een ander voorbeeld is een meisje van zes jaar dat in London op een hoge kraan was geklommen en daar verder was gaan slapen. De brandweer heeft haar naar beneden moeten halen.

In de hersenen worden er nog steeds gebieden geactiveerd waar je je motorische handelingen kunt verrichten. Maar vlak na het inslapen zorgen de hersenen ervoor dat je je niet meer bewust bent. Het geheugen wordt dan ook tijdelijk uitgeschakeld.

Het kan goed zijn dat je tijdens het slaapwandelen een keer iets mogelijk gevaarlijks doet, zoals autorijden of van het balkon afvallen. Toch gebeuren dat soort dingen niet zo vaak, ongeveer een paar keer per jaar.

Wat kun je doen als je te maken hebt met slaapwandelen?

Om gevaarlijk gedrag bij slaapwandelen te voorkomen, kun je voor het slapengaan sloten op de deur doen die moeilijk te openen zijn. Ook is het handig om de ramen dicht te doen. Zo heb je het toch nog in de hand wat je doet.

Slaapwandelen kan voorkomen, omdat je voortdurend te maken hebt met stress of vermoeidheid. Zorg daarom dus voor een goede nachtrust en voldoende ontspanning. Dat kan je bereiken door bijvoorbeeld een goed boek te lezen voor het slapengaan of ademhalingsoefeningen te doen.

Als je een slaapwandelaar tegenkomt, maak hem dan niet zomaar wakker. Na het ondervinden van lichte paniek, kan het gedrag van deze persoon onvoorspelbaar zijn. Je hoeft hem of haar niet eens wakker te maken, maar kan die persoon ook de weg naar het bed toe leiden. Maak je hem of haar toch abrupt wakker, dan kun je nog wel eens tegen een deur aanlopen.

Training Natuurlijk slapen

Direct met je slaapproblemen aan de slag? In onze Training Natuurlijk Slapen doorloop je in zes weken een programma om weer op een Natuurlijke manier te kunnen slapen.
Meer weten? Lees hier verder over de training.

Tim de Korte

About Tim de Korte

Tim is redacteur bij De Psycholoog. Hij studeert toegepaste psychologie en schrijft stukken voor de website. Dit artikel is geredigeerd door een van onze psychologen.

Leave a Reply

Wil jij nu direct beter slapen?

Download ons gratis ebook

"5 Oefeningen om Snel in Slaap te komen"

Gebaseerd op het laatste onderzoek

(al 5000x  gedownload)

Wil jij nu direct beter slapen?

Download ons gratis ebook

"5 Oefeningen om Snel in Slaap te komen"

Gebaseerd op het laatste onderzoek

(al 5000x  gedownload)