Vaak wordt gedacht dat je door stress vooral mentale klachten krijgt. Iedereen kent wel de besluiteloosheid en rusteloosheid die vaak bij stress komt kijken. Je moet teveel doen in een veel te korte tijd en steeds als je aan iets begonnen bent, word je afgeleid door al de andere dingen die je ook nog moet doen. Stress kan echter, vaak zonder dat je je daar echt bewust van bent, ook lichamelijke klachten veroorzaken.

In dit artikel bespreek ik een aantal bekende lichamelijke klachten van stress.

Hoofdpijn

Een veel voorkomende klacht bij langdurige stress is hoofdpijn, die ook wel ‘spanningshoofdpijn’ wordt genoemd. Deze hoofdpijn wordt namelijk veroorzaakt door een chronische spanning in de spieren die vanuit je nek en schouders uitmonden in je achterhoofd.

Als je veel in dezelfde houding zit (bijvoorbeeld achter een computer) kan dit ervoor zorgen dat je last krijgt van je nek en schouderspieren, waarbij de pijn vervolgens door kan stralen naar je hoofd.

Hartkloppingen

Wanneer je je in een stressvolle situatie bevindt, komen er allerlei hormonen vrij (waaronder cortisol), die ervoor zorgen dat je hart sneller gaat kloppen. Hierdoor komt er meer zuurstofrijk bloed in zeer korte tijd op allerlei plekken in je lichaam.

Dat is dus een zeer waardevol en nuttig mechanisme, maar als je je van de ene stressvolle situatie naar de andere beweegt, kan dit belastend zijn voor je hart. Je hart is dan bijna continu sneller aan het kloppen. Dit kan ervoor zorgen dat je hartkloppingen krijgt en een te hoge bloeddruk.

Maag- en darmproblemen

Als er stresshormonen in je lichaam vrij komen, omdat je je in een stressvolle situatie bevindt, bereidt het lichaam zich eigenlijk voor op een vecht- of vluchtreactie. Het lichaam gaat er vanuit dat er zeer binnenkort een grote inspanning geleverd moet gaan worden.

Daarom gaat er veel bloed naar de spieren (om goed te kunnen vechten of vluchten) en even wat minder naar bijvoorbeeld je maag en darmen. Dat is immers geen prioriteit bij het vechten/vluchten.

Als de stress echter langdurig aanhoudt, gaat er langdurig weinig bloed naar je maag en darmen. Dit kan zorgen voor verteringsproblemen of een verminderde eetlust. Daarnaast kan het ook juist zorgen voor eetaanvallen als gevolg van schommelingen in je bloedsuikerspiegel.

Slaapproblemen

Een ander voorbeeld van de lichamelijke klachten van stress is problemen met slapen. De stresshormonen die vrijgekomen zijn in je lichaam kunnen ervoor zorgen dat je een rusteloos gevoel hebt. Daardoor kan het lastiger zijn om in slaap te vallen.

Bovendien heb je als je gestrest bent vaak veel aan je hoofd. Hierdoor kun je gaan piekeren, waardoor je alleen maar meer stress krijgt en nog slechter in slaap komt. Doordat je slechter slaapt, kan je lichaam minder goed uitrusten. Bovendien kan de vermoeidheid ervoor zorgen dat de mentale symptomen van stress, zoals concentratie- en geheugenproblemen, verergerd worden.

Heb je zelf last van een van de bovenstaande lichamelijke klachten van stress? In dat geval is het verstandig om hier serieus mee om te gaan. Het langdurig rondlopen met stressklachten kan uiteindelijk leiden tot een burnout. In dit artikel bespreek ik enkele tips om stress te verminderen.

Lieke Groen

About Lieke Groen

Lieke Groen studeert psychologie en filosofie. Ze schrijft over stress, burnout en de behandeling daarvan. Dit artikel is geredigeerd door een van onze psychologen.

Leave a Reply